Road trip: Blyde River Canyon - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van babeth - WaarBenJij.nu Road trip: Blyde River Canyon - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van babeth - WaarBenJij.nu

Road trip: Blyde River Canyon

Door: Babeth

Blijf op de hoogte en volg

19 Maart 2008 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Na een nachtje toch best comfortabel wakker liggen in het hostel-stapelbed – mijn eerste nacht hier naast een open raam, voor mij was de road trip nu al geslaagd – gingen we op pad naar ‘God’s Window’. Een natuurverschijnsel met zo’n naam moet immers wel de moeite waard zijn.
Eerst moesten we nog de stad uit zien te komen, dat lukte na een rondje over de markt en een paar honderd meter per ongeluk spookrijden.
Onderweg naar Graskop (volgende plaats van bestemming) kwamen we erachter dat het landschap inderdaad waanzinnig mooi was. Zoiets vermoedden we de vorige avond al, maar het was te donker om het echt goed te kunnen zien. Vlak voor graskop zijn we even gestopt bij een ‘panorama point’ wat voor zover we konden ontdekken niet op de kaart stond maar waar ze wel een restaurantje hadden. Als dit niet op de kaart stond, hoe moesten de andere uitzichtpunten er dan wel niet uitzien….!
Het gebied waar ‘God’s window’ zich bevindt heet de Blyde River Canyon. Op dat punt houdt het Highveld (waar Johannesburg op ligt) abrupt op en ligt onderaan een steile afgrond het Laagveld. (waar het wél lekker weer is in de zomer – had ik al verteld dat het hier in Jo’burg al twee dagen aan een stuk regent en rond de tien graden is…) Dit zorgt voor fantastische uitzichten. Hoewel God’s Window op deze dag midden in een heel grote witte wolk gehuld was (“misschien is dit alles wat god ziet, en doet hij daarom niks aan al oorlogen, honger en ellende”) is het gebied dusdanig bezaaid met natuurfenomenen dat ik er stil van werd.
1) Uitzicht wat niet op de kaart stond maar persoonlijk een van mijn favorieten was. Voorzien van een zwembad wat over het randje van de afgrond uitkeek. Was nu wat te koud om echt te zwemmen maar dat moet een leuke ervaring zijn!
2) ‘Pinnacle’, een pilaar vormige rots, die waarschijnlijk is blijven staan toen een ander deel van het Highveld is ingestort.
3) God’s Window, met vandaag een gebrekkig uitzicht maar met op de top van de berg een ‘regenwoud’: De temperatuur, luchtvochtigheid en ook de begroeiing was daar plotseling heel anders. Aan de voet van God’s Window een Afrikaans kunstmarktje en bijbehorende bussen met toeristen in korte broek & petje.
4) ‘Wonderview’. Prachtig uitzicht op dezelfde enorme wolk als God’s Window. Dit keer wel zonder de bussen toeristen.
5) ‘Berlin Falls’, een klein, stil, rustig riviertje wat enkele tientallen meters omlaag stort en zo verandert in een redelijk indrukwekkende waterval. Op de parkeerplaats wederom een marktje en daarbij een groep dansende volwassenen – die daar niet heel veel zin in leken te hebben.
6) ‘Bourkes Potholes’; een waanzinnig mooi natuurverschijnsel waar het water door draaiende bewegingen gladde ronde gaten heeft uitgesleten. Tientallen meters diep. Op sommige plaatsen waren de potholes nog ondiep, daar kon je over lopen en springen. (Eén schoolklas was druk bezig foto’s te maken net op de stenen waar ik langs wilde klauteren. Ik klauterde danig geschokt verder toen het tienermeisje voor mij ineens haar blouse open knoopte en met blote borsten voor de fototoestellen van haar klasgenootje én haar leraar poseerde.) Een onderzoek naar het exacte ontstaan van de potholes staat nog op de planning. Maar ik kan in ieder geval zeggen dat ze heel, heel, heel mooi zijn!
7) De parkeer/restaurant/&markt plaats van ‘Bourkes Potholes’ was ook de moeite waard, voornamelijk vanwege de apen die daar wonen! We zagen een aap toen we de auto parkeerden. Een aap! Een aap! Toen we een hamburger (op road trip kun je niet met goed fatsoen gezond en biologisch eten) zaten te eten bleek er ook een aap in de boom te zitten. En op het dak. Blijkbaar houden apen ook van frietjes, want in een moment van onoplettendheid sprong er een uit de boom op de tafel om een hand frietjes weg te grissen en in de boom op te eten. In de verte zag ik een aap door het raampje van een touringcar klimmen om daar te zoeken naar eten. Waarschijnlijk hebben veel Zuid-Afrikanen net zo’n hekel aan apen als ik aan duiven. Maar stiekem vind ik het wel spannend, al die apen! Mijn eerste safaribeest kan ik afstrepen
8) ‘Lowveld view’; ook hier weer een waanzinnig uitzicht (dit keer geen wolk). Je hoorde hier geen enkel geluid – ik kreeg bijna de neiging om te gaan fluisteren.
9) ‘Three Rondavels’, zelfde prachtige uitzicht als nr. 8 maar met een prachtig uitzicht op drie cirkelvormige rotsen met een puntdakje van gras. Ook hier was het adembenemend stil. Helaas konden we hier niet heel lang van genieten; om vijf uur sloot de toegangspoort en we hadden de bewaker beloofd niet te lang te blijven. We mochten van hem doorrijden mits we een cadeautje voor hem meenamen bij het naar buiten rijden. Waarschijnlijk bedoelde hij geld. Maar hopelijk was hij ook blij met de muffin en eierkoek-achtigen.
10) Vlak voor we weer bij het hek waren moesten we nog even uitstappen om foto’s te maken. Want ook hier waren apen. Bavianen, een hele groep. Ook al wilden ze niet stil blijven zitten voor de foto een mooie afsluiter van een heel (heel) indrukwekkende sight-seeing tour.

Het programma van dag drie viel in de stromende regen (zei ik iets over dat het daar wél lekker weer was?) dus hebben we na een pannenkoek in Graskop ondergronds vermaak gezocht in de oudste druipsteengrotten ter wereld. Ook heel mooi. ’t Was weer een eind rijden terug naar Johannesburg en de wegen bleken niet helemaal bestand tegen zoveel water. Op de rem gaan staan om een foto te maken van het plaatsnaambordje ‘Geluk’ (‘Alkmaar’ en ‘Schagen’ had ik al voorbij laten gaan) blijkt in zo’n geval dan ook niet heel slim. Zoab is hier nog niet zo gebruikelijk. Misschien mede door de Maria sticker op de auto (niet mijn auto overigens, die is nog altijd illegaal, er volgt dan ook ongetwijfeld een Jo’burg traffic office deel 3) komen we voor donker veilig weer in Johannesburg aan. Terwijl ik mijn huis netjes maak omdat de schoonmaakster morgen komt (ben er nog steeds niet aan gewend) ben ik nog steeds verbaasd over hoeveel ik gezien heb dit weekend. Een ongekende natuurverschijnselendichtheid. Dat belooft veel goeds voor volgende weekends!


PS: Ik heb dit stuk thuis geschreven en inmiddels .... tadaaaaa: is de auto officieel en legaal van mij!!!

  • 20 Maart 2008 - 09:06

    Ronald:

    Hey!
    Wat fijn dat je beamer nu legaal is! Dat rijdt een stuk prettiger!

    ciao,


  • 20 Maart 2008 - 09:37

    Madeleine:

    Pas je wel op voor de baboons. Ik vond ze ook zo leuk, maar ze zijn ook levensgevaarlijk. Nina is een keer gegijzeld, klonk heel eng, door bavianen. Al hun spulen meegenomen en de wijze apen wilden ook de baby meenemen. Hm.
    Leuk stuk, veel geluk, x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2014

Nog meer avonturen

18 Augustus 2009

Jong in Srebrenica

18 Augustus 2009

Coffee and sigarets

18 Augustus 2009

Jebo

18 Augustus 2009

Jong in Srebrenica:

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 97
Totaal aantal bezoekers 61586

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: