Angst 2 - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van babeth - WaarBenJij.nu Angst 2 - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van babeth - WaarBenJij.nu

Angst 2

Door: Babeth

Blijf op de hoogte en volg

28 Maart 2008 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Voor mijn werk bij MMP lees ik het dagblad Beeld. Een Afrikaanstalige krant, die nogal gefascineerd is door misdaad. Ik ben nu bezig met een artikel over hun berichtgeving over criminaliteit en heb al gemerkt dat zes criminele artikelen per dag geen uitzondering is. Natuurlijk kun je zeggen dat er in Johannesburg nu eenmaal veel gebeurt en dat het daarom logisch is dat het nieuws veel misdaad bevat. De toon van de berichten is echter op zijn zachtst gezegd opvallend.
Zo’n drie keer per week staat er een grote foto van een huilende vrouw, een jong kind, of een gezin op de voorpagina. Meestal is er met in ieder geval één van de gezinsleden iets dramatisch gebeurd. Wat in het artikel tot in detail uit de doeken wordt gedaan. Vaak merkt het gezin in het artikel (of in de headline) op dat de maat vol is en dat ze onmiddellijk emigreren naar Australië of Groot-Brittannië.

Is Beeld bezig met een campagne om zoveel mogelijk Afrikaners uit het land te jagen?

Vermoedelijk bevestigt het in ieder geval het beeld dat veel Afrikaners hebben dat het steeds slechter gaat met het land. Sommigen zullen zelfs heimelijk zeggen dat het vroeger veel beter was (“For which they should be smacked in the head” voegt collega daar aan toe).

Wat zeker is, is dat ik iedere blanke Zuid-Afrikaan die ik tot nu toe over dit onderwerp heb gesproken heb horen zeggen dat hij of zij heeft overwogen om het land te verlaten. Vanwege financiële belemmeringen of carriere perspectieven nemen velen de stap niet. Maar mijn huisbaas heeft al twee zoons in Engeland zitten, vriend-van-collega vertrekt liefst morgen nog met zijn gezin naar Amerika en langs de weg hangen affiches van emigratiebureaus in Australië en Nieuw-Zeeland.

Hoewel ik met mijn collega’s regelmatig grapjes maak over deze neiging tot massa-emigratie is het natuurlijk eigenlijk helemaal niet ‘voor te lachen’.

Een paar dagen geleden in een café ontmoette ik een aardig dronken Afrikaan wiens verhaal mij de grootte van die emigratiewens deed beseffen. Na een uiteenzetting over hoe belachelijk het was dat ze in Zeeuws-Vlaanderse supermarkten geen creditcards accepteren vroeg hij of ik kon begrijpen dat mensen met kinderen weg wilden uit Johannesburg. Op zich kon ik me daar best iets bij voorstellen, zei ik. Zelfs heb ik erg genoten van fietsen, van knikkeren en van voetballen op straat. Het idiote verkeer in de stad maakt dat erg lastig. En dan laten we de jaarcijfers van meer dan 1000 vermoorde kinderen nog achterwegen.
Net iets minder dan twee maanden geleden kwamen hij en zijn vrouw erachter dat ze zwanger was. Dit najaar vertrekken zij definitief naar Londen. Ze willen dat het kind in Zuid-Afrika geboren wordt. Maar ze willen niet dat het in dit Zuid-Afrika groot wordt. Ook zijn ouders emigreren mee; ze hebben hun huis met uitzicht op zee in Kwazulu Natal verkocht en verruild voor een flatje in London. De moord op een van zijn schoonouders vond hij genoeg, hij wil ze hier niet achterlaten. Hij is op slag niet dronken meer, maar een bloedserieuze aanstaande vader.
Op de vraag wat voor werk hij daar gaat doen, antwoordt hij “Ach, I have a very colonial way of thinking… alles wat een Brit kan, kan ik beter. Als ik maar geld verdien. Het gaat mij erom dat mijn gezin daar veilig is. Niet of ik mijn werk er nou zo leuk vind.” “Ik zie er enorm tegenop om naar Londen te gaan. Opgesloten tussen al die mensen. Mijn meest gelukkige momenten heb ik beleefd in grote natuurparken, terwijl ik helemaal alleen was, met om mij heen niets anders dan de natuur. Ik hou van dit land. Als mijn kind hier later op vakantie komt gaat het zich afvragen waarom we hier in godsnaam zijn weggegaan. Maar ik wil mijzelf en de veiligheid van mijn familie niet langer opofferen voor dit land.” Hij is verbaasd over al dat begrip, vind ik dan niet dat hij moet blijven en zijn land moet redden, ook al is dat niet in zijn eigen belang? Ik ben er stil van… en besluit dat ik niet kan oordelen. Wie ben ik om zijn eerste kind een veilige speelplek en een gezonde opa en oma te misgunnen?

  • 28 Maart 2008 - 09:42

    Madeleine:

    Ja, dat is echt bizar he. In Pretoria was de vibe ook zo. Ik ben benieuwd wat je gaat vinden van bijv. de Garden Route en de wine area, want dat is zo anders. Toen ik in Stellenbosch aankwam, geloofde ik helemaal niet meer dat al deze verschillende plaatsen in ZA kunnen bestaan. Problemen zijn daar natuurlijk ook, maar alles ziet er heel anders uit.
    Wat voor weer heb je? Ben je lekker aan het eten en wat is je favo bier?

    Kus uit Rotterdam!

  • 29 Maart 2008 - 08:18

    Wiesje :

    Hi Ba, wat klinkt het allemaal onwerkelijk, een land waar eigenlijk veel mensen toch niet willen wonen en en masse vertrekken...

    Dan ben ik toch echt blij dat ik hier wat meer bewegingsvrijheid heb!

    liefs wiesje

    NB

    Ik weet niet of je het al gehoord hebt (vast wel) maar geert wilders' film is er, ook een poging om mensen angst aan te jagen, maar wel een heule slechte!


  • 31 Maart 2008 - 06:45

    Heidi:

    Hier wordt je inderdaad wel heel erg met je neus op de harde feiten gedrukt en moeten we toch eigenlijk blij zijn dat we in dit koude (natte) kikkerland zijn opgegroeid en zelf keuzes kunnen maken.. Dat we niet hoeven "vluchten" voor geweld (al vinden anderen dat misschien wel).

    Wel fijn te horen/lezen dat je het blijkbaar naar je zin hebt!

    KUS
    Heidi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2014

Nog meer avonturen

18 Augustus 2009

Jong in Srebrenica

18 Augustus 2009

Coffee and sigarets

18 Augustus 2009

Jebo

18 Augustus 2009

Jong in Srebrenica:

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 85
Totaal aantal bezoekers 61585

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: