MMP - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van babeth - WaarBenJij.nu MMP - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van babeth - WaarBenJij.nu

MMP

Door: Babeth

Blijf op de hoogte en volg

27 Februari 2008 | Zuid-Afrika, Johannesburg

‘Meissie door se kop geskiet’

Dat was de eerste krantenkop die ik voor mijn neus kreeg op het kantoor van MMP. Of ik die even wilde vertalen. Afrikaans blijkt gemakkelijk te begrijpen voor een Nederlander. Wie ook een poging wil wagen kan googelen op het Zuid Afrikaanse dagblad ‘Beeld’, ‘mijn’ krant binnen het monitor project. (www.beeld.com)
Omdat er al een tijdje geen Nederlandstalige medewerker binnen MMP aanwezig was ligt er een flinke stapel op mij te wachten. Mijn eerste idee was om gewoon een flinke stapel kranten mee naar huis te slepen en daar alvast in te beginnen voordat ik op kantoor begin (officieel is mijn eerste werkdag 3 maart). Nu ben ik daar ook mee bezig maar het blijkt minder relaxed dan verwacht.
Na drie Zuid-Afrikaanse kranten heeft het begrip ‘negatief nieuws’ een nieuwe dimensie gekregen. Dat in een stad met een hoog criminaliteitsgehalte veel aandacht aan criminaliteit wordt besteedt, dat begrijp ik. Dat daar dramatische foto’s bijhoren ook. Maar al die gorey details… Over het bovenstaande ‘meissie’ ben ik bijvoorbeeld te weten gekomen waar preciés op haar kop die kogel dan wel niet was. Nog kwalijker is dat haar vader, moeder, zusje en schoolvriendinnetjes met naam en toenaam worden genoemd, laatstgenoemde vergezeld van een foto waarop ze huilend in elkaars armen zitten na het nieuws over hun vriendin te hebben gehoord.
Natuurlijk wist ik al wel wat ik hier zou gaan doen, namelijk het signaleren en rapporteren van dit soort berichtgeving, maar ik vond het wel schokkend hoe vaak het fatsoen en zelfs de wetgeving van de journalistiek (en dan met name regels omtrent identiteit) worden overtreden.
Iedere week benoemt MMP een ‘glad’; een artikel wat op een goede manier bericht over kinderen, HIV of gender-issues, en een ‘mad’, een artikel wat een voorbeeld is van hoe het níet moet. Voorbeelden kun je lezen op www.mediamonitoring.org.za
Ik heb nu al zin om te beginnen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2014

Nog meer avonturen

18 Augustus 2009

Jong in Srebrenica

18 Augustus 2009

Coffee and sigarets

18 Augustus 2009

Jebo

18 Augustus 2009

Jong in Srebrenica:

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 61601

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: