Llobola - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van babeth - WaarBenJij.nu Llobola - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van babeth - WaarBenJij.nu

Llobola

Door: Babeth

19 Maart 2008 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Als je als inwoner van Zuidelijk Afrika wilt trouwen, gaat je dat in veel gevallen geld kosten. Soms is het de familie van de vrouw die moet betalen (ook blanke vrouwen bouwen bijvoorbeeld een uitzet op door het sparen van luxe serviesgoed), soms is het de man. Zo’n bruidsschat heet ook wel Llobola. Maar de Llobola is niet het enige obstakel voor een huwelijk.
Op een feestje vertelde een meisje wiens familie in Botswana woont dat een traditie daar wil dat de vader van de aanstaande bruid in de boom klimt. De man die een huwelijksaanzoek wil doen moet de vader overtuigen naar beneden te komen. Dat kan soms even duren.
Zelf had het meisje dat dit verhaal vertelde dit bomenklim ritueel nog nooit in het echt gezien. Maar toen ik dit aan mijn collega’s vertelde kwam ik erachter dat het zeker niet ging om een gebruik uit vroeger tijden. Collega Callies vertelde dat hij ooit was uitgekozen om met een van zijn broers mee te gaan toen deze met zijn aanstaande schoonvader ging onderhandelen over Llobola. In dit geval wachtten zij niet onder de boom, maar voor het tuinhek terwijl de familie van de vrouw in de schaduw onder een grote boom zat. Twee en een half uur hebben ze daar in de brandende zon gestaan terwijl er druk werd onderhandeld. “Op hoeveel zijn jullie uiteindelijk uitgekomen?” Vraagt collega Dawu belangstellend. “4500 Rand (toen de Rand nog niet begon te kelderen zo’n 450 euro)”. “O, dat is een mooi bedrag. En hoeveel vee?” “Niet veel, maar één koe.” “Wauw, jullie vrouwen zijn goedkoop. Beter dan Zulu vrouwen, die zijn echt heel duur. Soms betaal je tot wel 50 stuks vee voor een Zulu vrouw”.
Een gesprek wat ik niet had verwacht aan te treffen tussen twee hippe jongeren die al lange tijd in een moderne metropool wonen. En daarom des te fascinerender. Lijkt me overigens een leuk gebruik om thuis in te voeren, dat bomenklimmen…

• 19 Maart 2008 - 07:27

Heidi:

Hoi hoi wijffie!
    Cool, gaan we meteen invoeren.. lijkt me prettig! hi hi hi!
    KUS
    Heidi