Toen het sneeuwde in Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van babeth - WaarBenJij.nu Toen het sneeuwde in Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van babeth - WaarBenJij.nu

Toen het sneeuwde in Johannesburg

Door: Babeth

24 Juni 2008 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Er is iets verwarrends aan met een ijsje in je hand naar een sneeuwballengevecht te kijken. Net als kinderen te zien schaatsen terwijl je overweegt om je jas uit te trekken.

Johannesburg had besloten niet te wachten op de sneeuw die zo nu en dan de Zuid-Afrikaanse winter opvrolijkt en om afgelopen zondag alvast het Mary Fitzgerald plein in wintersfeer te hullen. Maar waar op alle winterpleinen in Europa sneeuw en ijs weliswaar nep zijn maar de kou des te echter, was de buitentemperatuur van dit winterplein rond de twintig graden.

Ik geloof niet dat ik eerder kinderen met blote knietjes op schaatsen heb gezien.

NIZA collega Imke en ik durven de lange rij om binnen de winterplein hekken te komen niet aan. Maar het uitzicht van buiten de hekken is misschien wel net zo leuk.

Voor onze neus is een sneeuwballengevecht gaande. Gewapend met witte emmertjes vol papsneeuw rennen families in het rond. Vaders en moeders misschien nog wel fanatieker dan hun kinderen.

We kijken met open mond. Op de achtergrond geen Wham of Mariah Carey, maar muziek van een opkomende hiphop artiest uit Soweto (Misschien een suggestie voor Nederlandse winterpleinen?). Allebei hebben we een grote lach op ons gezicht.

Het grootste verschil dat door dit winterplein duidelijk wordt is dat tussen het imago van Johannesburg en de realiteit van deze stad. Het Johannesburg dat we voor ons zien is een stad van gezinnen van alle rassen en nationaliteiten, van lieve vaders en moeders en nog lievere kinderen. Op het jongetje dat zijn ouders kwijt na is lacht iedereen. Ook de grote groep stoere jonge mannen vlak naast ons laat hun imago even voor wat het is en begint als een bezetene restjes gesmolten sneeuw die buiten de hekken beland is van de straat te schrapen. Niks geen tsotsi’s, maar jongens die opgaan in hun spel.

De dreigende, grimmige stad zoals die bestaat in ons stereotype wordt ineens een stad om van de houden. Door een tiental emmers natte sneeuw op een zonnig plein. Ons humeur kan de rest van de dag niet meer stuk. Ligt het aan ons op is de skyline vandaag ook extra mooi?

• 25 Juni 2008 - 10:39

Madeleine:

Leuk! Ik heb nu ook wel ff zin in sneeuw, ff maar hoor, ben veel te blij met de lange zomerse dagen!
    Geniet ervan!